Geplante Regeländerungen 2025
von Andreas Pich 09.02.2025
Letzte Woche haben wir die klassenspezifischen Ergänzungen zur Ranglistenordnung auf unserer Homepage veröffentlicht, heute folgen die aktuellen Vorschläge des technischen Komitees der OKDIA zu den Klassenregeln. Zugegeben, es gibt spannenderes als diese formalen Dinge um Regeln und Vorschriften. Aber es ist Winter, die Segelsaison lässt noch auf sich warten und so ist die Zeit gerade richtig sich auch über diesen Aspekt unseres Sports zu informieren und gegebenenfalls auch Einfluss zu nehmen.
Unseres Regeln müssen Schritt halten mit der technischen Entwicklung der Klasse und da es immer wieder Innovationen gibt an diesem fast 70 Jahre alten Design, gibt es beinahe jedes Jahr Änderungen unserer Klassenvorschriften.
Regeländerungen werden in der Regel vom Technischen Komitee der OKDIA diskutiert und erarbeitet und dann den nationalen Verbänden zur Abstimmung vorgelegt. Seit der Corona-Pandemie finden diese Abstimmungen nicht nur während der AGM einer WM statt, sondern auch als Online-Voting zu anderen Zeitpunkten. Die unten folgenden Vorschläge wurden zum 31.1.2025 veröffentlicht und wir als deutsche KV müssen bis zum 21.2.2025 unser Voting abgeben.
Ralf „Ossi“ Tietje ist für uns Mitglied im technischen Komitee und empfiehlt den Änderungen zuzustimmen. Um aber euch allen die Gelegenheit zu geben sich zu informieren und gegebenenfalls Vorbehalte oder Änderungswünsche zu äußern, findet ihr hier die geplanten Änderungen im Originalwortlaut:
Proposal 1
Amend to add
C.4 ADVERTISING
C.4.1 LIMITATIONS
(a) Advertising may be displayed only in accordance with the World Sailing Advertising Code.
(b) As permitted by World Sailing Advertising code 4.1.4, advertising on the boom shall be placed on the aft part of each side of the boom.
Reason – To change the rule to ensure that any event advertising is placed at the back of the boom. This is to move any advertising away from any boom limitation marks and manufacturer marks at the front of the boom. We are also told that moving event advertising to the back of the boom could also provide better media exposure.
Proposal 2
Amend to add
C.5.1(b)(8)
(8) Any tool or equipment designed for the purpose of clearing the rudder from in water items. Reason – to specifically permit the carrying of tools for the use of clearing the rudder from in water items.
Proposal 3
Amend to add
C.7.4(b)
(3) Any permitted spare fitting or any specific tool may be used to clear the rudder from in water items.
Reason – To permit boats to carry tools or use spare equipment that can be used to clear the rudder from in water items.
Proposal 4
Amend to delete
Delete the rules that refer to certification of the mast, board, rudder and boom.
The rules are E.1.2(a), E.1.2(b), F.1.2(a) and F.1.2(b).
Reason – This will align the class rules with common practice where these items are rarely certified. It is very common among WS classes to only certify the hull and sails so the OK Dinghy class would not be doing anything away from the norm.
Of course, this does not mean that the items in question do not need to comply with the class rules
and it is still the responsibility of the owner to make sure their equipment complies.
Proposal 5
Amend to add
C.6.4(d) Any fittings or any control lines fitted to the hull to control the rake of the mast shall be completely forward of Station 3.
Reason – We are seeing more innovative control systems appearing and it will only be a matter of time before controls to adjust the mast rake become more common. This rule aims to pre-empt any development in this direction and to ensure that the controls are placed where they cannot be reached during racing and away from temptation. The Finn class already has a similar rule. Placing this rule in Section C means ALL boats will have to comply with the new rule so any boat that currently has such systems that do not comply will be asked to modify them so that they are
compliant with the new rule.
Proposal 6
Amend to add
G.1.2 CERTIFICATION
(a) Sails shall carry the official OKDIA sail label, purchased by the sailmaker from OKDIA. It shall be permanently attached on the exterior surface of the sail near the tack by stitching across it.
Reason – Some sailmakers are placing the OKDIA sail label between the layers of reinforcement at
the tack of the sail. This rule clarifies that the label should be placed on the outside layer of the sail
so that it can be signed or stamped in compliance with the class rules.
Housekeeping
When the rules are updated, they will also be brought into line with the 2025-28 Regulations, RRS and ERS
Es wurde bewusst darauf verzichtet den Regeltext zu übersetzen um sprachliche Ungenauigkeiten zu vermeiden, schließlich gilt bei allen Regeln immer der Originaltext in Englisch. In Zeiten von ständig verfügbaren Übersetzungshilfen sollte dies auch kein Problem mehr darstellen.
Wer Anmerkungen, Änderungswünsche oder aber auch Gegenargumente zu den Vorschlägen machen möchte sollte dies möglichst bald tun per Mail an den Vorstand, spätestens jedoch bis zum 18.2.2025.